Main content

Inhoud

Reclame Code Commissie: Auping misleidt met claim over verantwoord dons

Nieuws: 7 februari 2018
Slacht

De Reclame Code Commissie stelt Animal Rights in het gelijk: beddenfabrikant Auping misleidt de consument met onjuiste claims over dierenwelzijn. Animal Rights directeur Robert Molenaar: “Auping gebruikt dons dat afkomstig is van eenden die gefokt worden op snelle groei en gewicht, wat leidt tot ernstige gezondheidsproblemen. Bovendien kunnen de eenden hun natuurlijke gedrag niet uiten, omdat ze opgesloten zitten in dichte schuren en geen toegang hebben tot zwemwater.”

Auping misleidt de consument met onjuiste claims over dierenwelzijn.

Robert Molenaar, Animal Rights

Responsible Down Standard

De claim van Auping is gebaseerd op de criteria van het keurmerk Responsible Down Standard (RDS). Het keurmerk is opgezet om het welzijn van eenden (en ganzen) te waarborgen. Auping stelt ten onrechte dat al het dons 100% verantwoord is en dat eenden gezond leven, geen pijn lijden en geen angst of stress ervaren.

Volgens Animal Rights kan het keurmerk het welzijn van eenden niet waarborgen, omdat het de lat erg laag legt. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95% van alle controles van te voren aangekondigd,” aldus Molenaar.

Eenden zitten opgesloten in dichte schuren en hebben geen toegang tot water.

Robert Molenaar, Animal Rights

Misleidend

De Reclame Code Commissie stelt in haar uitspraak dan ook dat het niet aannemelijk is gemaakt dat het keurmerk het welzijn van eenden garandeert. De Reclame Code Commissie acht de reclame-uiting van Auping in strijd met de regels voor verantwoorde reclame.

Molenaar: “We zijn blij met de uitspraak. We zullen alle andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen over dons. Verantwoord dons is een illusie.”