Inhoud
Bedrog: vrije uitloopeieren van opgehokte kippen in supermarkten
Er heerst in een groot deel van Europa vogelgriep. In België geldt sinds 1 november een ophokplicht voor commercieel gehouden pluimvee. Toch liggen er volop eierdoosjes met teksten als ‘vrije uitloop’, ‘Beter Leven’ en ‘biologisch’ in de rekken van de supermarkten. Animal Rights campagnecoördinator Els Van Campenhout: “Alle leghennen zitten al vijf maanden opgesloten en hebben dus geen toegang meer tot de buitenlucht. De consument wordt gewoon voor de gek gehouden.”
Bedrog
In maart 2021 verkopen supermarkten Colruyt, Spar, Delhaize, Carrefour, Spar, Aldi en Lidl in hun winkels nog eieren van vrije uitloop, vijf maanden sinds de nog steeds geldende ophokplicht. Door de huidige ophokplicht die de termijn van 16 weken overschrijdt, zouden doosjes met ‘vrije uitloop-eieren’ moeten worden herstickerd omdat de vrije uitloop-eieren dan niet meer als zodanig mogen worden verkocht, maar als scharreleieren. Van Campenhout: “Een ei gelegd door een hen die niet naar buiten kan is geen vrije-uitloop ei. De mooie praatjes en tekstjes op de verpakkingen over hoe de dieren buiten kunnen lopen, zijn dus puur consumentenbedrog.”
Bij LIDL werden later stickers toegevoegd om de consument te informeren over de ophokplicht.
Europese wetgeving: 16 WEKEN
De EU heeft voor de eierproducenten - niet de hennen, maar de pluimveeboeren - geregeld dat ze pas na 16 weken ophokken - bijna 4 maanden of eenderde jaar - ophok-eieren niet langer ‘vrije uitloop’ mogen noemen en moeten verkocht worden als scharreleieren. Tot 2017 was dit 12 weken, maar na de lange vogelgriep epidemie gedurende de winter van dat jaar besloot de Europese Commissie, verlenging in te voeren van tot 16 weken. In België eindigde deze termijn op 21 februari 2021. Toch liggen de eieren nog volop in de rekken met de misleidende afbeeldingen en slogans.
Lockdown voor alle pluimvee
Daarnaast ligt er nog steeds biologisch kippenvlees in de rekken. Deze dieren worden doorgaans slechts 10 weken oud. Al het kippenvlees dat nu verkocht wordt is dus van vleeskuikens die nooit buiten in de open lucht kwamen.
GELD
Dit draait natuurlijk allemaal om geld. Veehouders investeren in een vrije uitloop en krijgen in ruil daarvoor een hogere prijs per ei van de supermarkten. Tijdens het ophokken hebben ze toch de afschrijvingen en willen dus ook het extra geld. Al deze labels zijn in de eerste plaats een vorm van marketing: Enerzijds willen consumenten én eieren blijven eten, én hun geweten met betrekking tot dierenleed gesust krijgen. Anderzijds wil de vee-industrie haar ‘recht’ op het exploiteren van dieren behouden in een veranderende wereld die het systeem van uitbuiting steeds onaanvaardbaarder vindt. Het systeem van diergebruik moet voor hen in stand blijven en daar zorgen deze labels voor. De belangen van de dieren zijn daaraan ondergeschikt.
Animal Rights
Animal Rights streeft naar een maatschappij waarin dieren rechten hebben en niet meer uitgebuit of gebruikt worden door mensen.