Main content

Inhoud

Kalfjes misbruikt voor promotiecampagne

Nieuws: 18 december 2020
Slacht

Voor een wedstrijd van Distrifarm, een bedrijf dat materiaal voor de veehouderij verkoopt, werden melkveehouders opgeroepen een originele foto in te zenden met een melktaxi. De winnaar krijgt een bon van 250 euro. Sommige melkveehouders voelden zich daarbij geroepen om hun dieren in te zetten als rekwisiet. De foto's zijn inmiddels weggehaald.

Bekijk ook de schokkende beelden die Animal Rights eind 2018 maakte in kalverslachthuis van Drie in Hasselt.

Spotten met kalfjes

Op een foto is te zien hoe een kalfje met kerstmuts voor de melktaxi is gespannen. Op een andere foto, genomen op een ander bedrijf hangt een erg jong kalfje van slechts een paar dagen oud aan de melktaxi. Volgens Distrifarm levert dit een hilarisch tafereel op. Wie echter stilstaat bij de standaardpraktijken in de melkindustrie, ziet meteen in dat dit beeld juist erg cynisch is.

Kalfjes worden doorgaans namelijk meteen na de geboorte weggehaald bij de moeder zodat de melk niet door het kalf wordt opgedronken, maar kan worden verkocht. Vervolgens worden de kalfjes veelal gehouden in eenlingboxen of plastic iglo's. Na twee weken wordt een klein deel van de vaarsjes opgefokt om melkoeien die naar de slacht gaan te vervangen, een ander deel en alle stiertjes worden vetgemest en voor hun eerste levensjaar geslacht.

Een koe is net als de mens een zoogdier. Dat een kalfje bij zijn moeder drinkt is niet alleen belangrijk om antistoffen binnen te krijgen via de biest, maar ook voor het sociale contact; een koe is een kuddedier. Van nature zouden kalfjes zes tot twaalf maanden bij de moeder drinken, maar in de zuivelindustrie wordt een overgrote meerderheid van de kalfjes onmiddellijk bij de moeder weggehaald en groeien ze in eenzame afzondering op op kunstmelk. Schandalig dat ze vervolgens ook nog eens worden misbruikt voor een promotiefoto. De 250 Euro prijzengeld is overigens meer dan dit kalfje als afvalproduct van de zuivelindustrie de boer zal opleveren.

Animal Rights heeft dit alvast gemeld bij de inspectie Dierenwelzijn en het FAVV.

Drink geen melk

In advertenties en campagnes van de zuivelindustrie wordt vaak een rooskleurig beeld opgehangen van het leven van de dieren. De kalfjes en koeien zouden blij en gelukkig zijn. Dat de meeste mensen geen voeling hebben met het natuurlijke gedrag van koeien en dus geen problemen zien, wil nog niet zeggen dat er geen problemen zijn. Moederkoeien hebben een sterk moederinstinct en ervaren intens verdriet wanneer hun jong wordt weggehaald. De kalfjes krijgen niet de moederlijke aandacht en zorg die essentieel zijn voor de sociale ontwikkeling van elk jong levend wezen.

Het gebrek aan beweging van de kalveren die worden opgesloten in de eenlingboxen zorgt voor fysieke problemen zoals een slechte gezondheid van klauwen en beenderen. De levensomstandigheden in de stallen leiden vaak tot diarree en luchtweginfecties. Hoewel koeien 20 jaar oud kunnen worden, gaan ze na enkele maanden (kafjes) of enkele jaren (melkkoe) al naar de slacht.

De kalfjes op de foto staat dus waarschijnlijk nog een kort en ongelukkig leven te wachten. Dat is niets om vrolijk over te doen.

Artikel 36, lid 9 van de wet op Dierenwelzijn maakt het strafbaar om “een dier te gebruiken voor africhting, enscenering, reclame of gelijkaardige doeleinden in de mate dat dit oneigenlijk gebruik duidelijk leidt tot vermijdbare pijn, lijden of letsel;”